A C-vitaminról

Szinte mindenkinek van információja a C-vitamin hasznosságáról. Sokan azt is tudják, hogy Szent-Györgyi Albert részben a C-vitaminnal kapcsolatos kutatásaiért kapta meg 1937-ben a Nobel-díjat. A tudós egyik leghíresebb mondása szerint: „Az én összes vizsgálati eredményemet annak köszönhetem, hogy nagyon szeretem az életet, vele élek, a szemem mindent megfigyel … mindig az élő anyaggal foglalkozom, szagolom, tapogatom, nézem, és megfigyelek kis dolgot, ami aztán jó útra vezet.”

Szent-Györgyi Albert így élt, így kutatott. Vajon, ha a hétköznapok embere jól figyel, mit vesz észre a C-vitaminnal összefüggésben? Észreveszi-e, hogy ennek a vitaminnak a hiánya vérzékenységet, fogínyvérzést és sok esetben ínysorvadást okoz? Vajon gondolna-e arra, hogy a C-vitamin hatással van a sebgyógyulás gyorsaságára?

c-vitamin képAzt is sokan tapasztalták, hogy hideg, esős időben a C-vitamin segít megerősíteni az immunrendszert, ellenállóbbá tesz a fertőzések és az influenza ellen.

Egy anekdota szerint Szent-Györgyi Albert azért fedezte fel a C-vitamint, mert nem akarta megenni a vacsorára feltálalt paprikát, azonban ezt a feleségének nem akarta bevallani, így inkább elvitte magával a zöldséget a laborba. Így fordult érdeklődése a paprika felé, és kutatása eredményeként kiderült, hogy a paprika nagyon sok C-vitamint tartalmaz, csakúgy, mint a paradicsom, illetve a citrusfélék (narancs, citrom, grépfrút) vagy a csipkebogyó. Szintén sok C-vitamin található a savanyú káposztában, nem véletlen, hogy a hosszú tengeri utakra ebből vittek magukkal a hajósok.

A C-vitamin szervezetbe juttatásának két módja van: vagy természetes úton (például napi három narancs fedezi a szükségletet) vagy tabletták, kapszulák, rágódrazsék formájában. Utóbbi esetben érdemes odafigyelni arra, hogy az adott termék milyen más – a felszívódást segítő vagy éppen csak adalékanyagnak minősülő – anyagokat tartalmaz.

Arról, hogy mennyi az ideális napi C-vitamin-bevitel mennyisége, megoszlanak a vélemények. Az optimális adag függ a testsúlytól, egészségi állapottól, a mozgás mennyiségétől, a szervezet terheltségétől (stressz, várandósság időszaka). Napi 500 mg egy átlagos, nem dohányzó ember esetében optimális mennyiség, dohányosoknak ennek többszöröse ajánlott. Érdemes azonban arra is figyelni, hogy – bár a felesleges C-vitamin nagy része vizelettel kiürül – a túl sok C-vitamin rövid távon hashajtó hatású, hosszú távon pedig vesekövet okozhat.
• Asztma, allergia

• Csontritkulás

• Depresszió

• Bipoláris betegség

• D-vitamin és depresszió

• Érszűkület

• Magas vérnyomás

• Refluxbetegség
 
Jogi nyilatkozat  |  Adatkezelés © eVisit Kft. Utolsó frissítés időpontja: 2018. április 4.