Az egészséges táplálkozás alapjai

Az élelmiszerek egy részének nagyon magas a kalóriatartalma, másoknak kevésbé. Az előbbiek valóságos kalóriabombák, az utób-biak nem. A testsúly „kézben” tartásához kerülni, vagy legalább mérsékelni kell azokat az élelmiszereket, amelyek gazdagok:
  • zsírokban (telített zsírsavakban, transz-zsírsavakban, koleszterinben)
  • hozzáadott cukorban(ezt kerülni érdemes!)
  • hozzáadott sóban.
Mindezek mellett csak mértékletesen fogyasszon alkoholt, alkohol tartalmú italt.
Egyszeruen szólva, legyen kiegyensúlyozott az étrend!

Táplálékpiramis

Az okos választás a táplálkozásban is fontos. Az egészséges étrend összeállításához könnyen érthető, jól áttekinthető útmutatást kaphat a táplálékpiramisokból. Az ábécé betukből, a táplálékpiramis élelmiszercsoportokból áll össze. Az egészséges étrend összeállításá-nál a lényeg: nincsenek jó vagy rossz ételek, az számít, hogy miből mennyit, és milyen gyakran fogyaszt. Ennek megfelelően három fontos üzenetet közvetít:

✔ változatosság: a táplálékpiramis többféle élelmiszercsoportból épül fel, ami azt jelenti, hogy egyetlen élelmiszer nem biztosíthatja az összes szükséges tápanyagot

✔ mértékletesség: a táplálékpiramist nem azonos méretű egységek építik fel. Ez arra utal, hogy nem minden élelmiszercsoport egyforma értékű. Vannak olyan élelmiszerek, amelyek értékesebbek, és vannak olyanok, amelyek kevésbé. Ez utóbbiak közé tartoznak a zsírok és cukrok. Ezért jobb, ha kevesebbet fogyaszt belőlük!

✔ egyensúly: csak akkor építhet szilárd piramist az építőkövekből, ha ügyel az arányokra, és étrendje minden élelmiszercsoportból megfelelő mennyiséget tartalmaz. Egy építkezésnél figyelni kell, hogy kiegyensúlyozza az építőköveket.
A táplálkozásban is így lesz kiegyensúlyozott az étrendje!

Az egészséges táplálkozás mindenki számára fontos, de különösen fontos a cukorbetegeknek. Ha jól szeretné kezelni a cukorbetegségét, akkor az alábbiakra ügyeljen:

✔ különféle élelmiszerekből megfelelő mennyiséget egyen
  • nem csak a megfelelő típusú ételek fogyasztása fontos, hanem azt a megfelelő mennyiségben is egye, vagyis mennyiségi korlátozásokra is szükség lehet
  • például, egy közepes alma (akkora, mint egy kis ököl) körülbelül 15 gramm szénhidráttal rendelkezik. Egy nagyobb alma már 30 gramm szénhidrátot is tartalmazhat. Ez nagy különbség!
✔ rendszeresen táplálkozzon:
  • napi öt-hatszori étkezés esetén 2,5–3 óránként kisebb mennyiségeket fogyaszthat(ez ajánlott!)
  • napi háromszori étkezés esetén, az étkezési időpontok között minimum 4 óra várakozási idő javasolt (de jobb ha kevesebbet öt-hatszori étkezés során fogyaszt el)
  • az étkezését össze kell illeszteni a fizikai aktivitásával (ha kevesebbet mozog, kevesebbet is egyen)
  • kevesebb olyan élelmiszert ehet, melynek magas a kalória-, koleszterin-, és zsírtartalma
✔ A cukorbetegségben a jó öngondoskodás/önmenedzselés azt jelenti, hogy:
  • követi az étkezési javaslatokat/terveket
  • aktív (tehát az eddiginél, önmagához képest több fizikai aktivitást végez). Fizikai aktivitásnak minősül az is, ha a ház körül sétál, és fokozatosan egyre többet tud sétálni, vagy ülő helyzetben a kéz és láb aktív mozgatásával tudatos testgyakorlatokat végez(pl. gyógytornász utasításait követve).
  • és figyelembe veszi a cukorbetegség kezelésére alkalmazott gyógyszerek előírásait.
✔ Milyen a jó étkezési terv?
  • tartalmazza a legkülönbözőbb élelmiszereket, hogy minden szükséges tápanyagból kapjon a szervezete (főleg egészséges ételek fogyasztása)
  • szerepeljen benne több kedvenc étele, hogy élvezze is azt, amit eszik
  • legyen könnyen követhető, egyszerű, de tartalmazzon rendszert, amit rövidebb idő alatt el tud sajátítani
Mielőtt hozzálát napi étkezési szokásainak megváltoztatásához, javításához, javasoljuk, hogy írja le, rögzítse a jelenlegi étkezési szokásainak megfelelő étrendet.
• Asztma, allergia

• Csontritkulás

• Depresszió

• Bipoláris betegség

• D-vitamin és depresszió

• Érszűkület

• Magas vérnyomás

• Refluxbetegség
 
Jogi nyilatkozat  |  Adatkezelés © eVisit Kft. Utolsó frissítés időpontja: 2018. április 4.